Uttalelse: Koordiner togsatsingen i Norden 

Tog vil være en av en av fremtidens klimavennlige løsninger for både person- og godstransport. For Norden vil det være essensielt for å binde oss tettere sammen, og det ligger et stort uforløst potensial på tvers av grensene.

Transportplaner i Norden må ha både et «øst-vest»-perspektiv og et «nord-sør»-perspektiv, slik at man bygger opp om de nordiske regionene og ikke lar vilkårlige nasjonale grenser sette begrensninger for utviklingen. Foreningen Norden har derfor lenge hatt en nordisk transportplan som en av sine hjertesaker. De lange strekningene innad i landene i Norden gjør at det er åpenbart at landenes regjeringer i større grad bør koordinere sitt arbeid og utnytte mulighetene som ligger i å tenke regionalt på tvers av grensene. Dette er en vesentlig forutsetning for at Norden skal kunne bli verdens mest integrerte og bærekraftige region, slik de nordiske landene har gått sammen om i sin felles visjon.  

Endelig blir Meråkerbanen elektrifisert, og Trøndelag får et sømløst togtilbud inn til Sverige igjen. Foreningen Norden mener at dette innebærer muligheter til å tenke nytt for å utvikle et bedre togtilbud fra Midt-Norge og ut i Europa. Midt-Norge og Midt-Sverige får nå en god og framtidsretta transportåre på bane. Det må utnyttes til det beste for folk på begge sider av grensen, og ikke minst for å styrke kontaktene med resten av Norden og Europa. 

Norges mest tyngst trafikkerte bane, Ofotbanen – mellom Narvik havn og riksgrensen til Sverige – må få større kapasitet. Den videre jernbaneforbindelsen til Kiruna gjør dette til en viktig strekning for Norden. Vi håper derfor på fremgang i planarbeidet med å finne trasémuligheter, slik at dobbeltspor kan bygges ut på strekningen. Om også Nord-Norgebanen – fra Fauske via Narvik til Tromsø – settes ut i liv, vil mange folkerike områder i nord være koblet sammen.  

For strekningen mellom hovedstedene Oslo og Stockholm har Jernbanedirektoratet fått i oppgave å utrede et bedre tilbud. Dette har også andre, som selskapet Oslo-Sthlm 2.55 AB, kjempet for i en årrekke. I tillegg er idéen om Skagerrakbanen spennende, og er et prosjekt som flere norske og svenske kommuner har tilsluttet seg. Idéen er et tog med en hastighet på 400 km/t, som skal ta deg mellom Oslo og Gøteborg på en time. I dag tar denne togstrekningen over tre timer. Slike idéer skaper nye muligheter for både pendlere, turister, kommuner og næringsliv.  

Utbyggingen av den nordiske infrastrukturen er viktig for personer og bedrifter i Norden, og for hele regionens tilgang til kontinentet. 

Foreningen Norden vil:  

  • at regjeringen koordinerer transportplaner med de nordiske landene for å utnytte potensialet som ligger i Nordens regioner. 

Relaterte artikler

No items found.
Nyhetsarkiv