En milepæl for Norden
Vipps har gjort det enklere for dansker, finner, svensker og nordmenn å overføre penger til hverandre. Hvordan er det mulig for en kommersiell aktør å gjøre noe i rekordfart som våre egne offisielle samarbeidsorganer ikke har klart? Og hvor går veien videre?
Tekst: Karoline Sandborg Foto: Ilja Hendel
– Det aller viktigste du kan gjøre for å få fremdrift, er å skape entusiasme rundt målet. Da får du en ganske sterk aksept for at du i det hele tatt prøver, sier Vipps-sjefen Rune Garborg.
I 2022 fusjonerte den norske betalingsløsningen Vipps med danske MobilePay. I år har de rullet ut felles betalingsløsninger i Norden og dermed forenklet hverdagen for tusenvis i vår region. Vipps har også gått inn i det svenske markedet for å gjøre det like enkelt å sende penger på tvers av de nordiske naboene som det er innad i hvert enkelt land. Men mye tyder på at selskapet Vipps MobilePay har større planer enn å gjøre det enklere å overføre penger for øl og vennelunsj i Nyhavn. Dette er bare begynnelsen, skal vi tro Vipps-sjefen.
– Den endelige visjonen er å gjøre alle betalinger på tvers av grensene fullstendig sømløst og å gjøre Norden til den sonen i verden hvor det er enklest og tryggest å foreta betalinger. Og ikke minst den regionen hvor det er vanskeligst for internasjonale aktører å konkurrere, sier Garborg.
– Hvordan har lanseringen gått i Sverige?
– Det har gått veldig, veldig bra. Det startet med at vi hadde 10 000 nedlastinger i løpet av det første døgnet, og nå, etter seks uker er vi oppe i 50 000 nedlastinger av Vipps. Den aller største aktiviteten skjer mellom Norge og Sverige, og så er det et stort potensial mellom Finland og Sverige samt mellom Danmark og Sverige. Det er mange som setter pris på at det har blitt enklere å betale. Vi ser dette spesielt i grenseområdene, hvor det er mye interaksjon og hvor dette bidrar til en stor forandring, sier Vipps-sjefen.
Samarbeid for å unngå å bli slukt
I Norden er vi lengst fremme i verden med digitale betalinger og mobilbetalinger, så det skulle egentlig bare mangle at vi finner forenklende betalingsløsninger i de nordiske landene. Likevel er det en stor milepæl at det nå blir enkelt å overføre penger mellom landene våre.
Garborg understreker at nordiske samarbeidsløsninger ikke bare er hensiktsmessig, men også helt nødvendig for å møte den internasjonale konkurransen. Insisterer man på å sitte på hver sin tue, har du nemlig ingenting å stille opp med mot de store aktørene.
– Dersom Vipps og MobilePay i henholdsvis Finland, Danmark og Norge hadde fortsatt å holde på alene i sine respektive land, ville vi ha tapt i konkurransen mot giganter som for eksempel Apple Pay. Når man ser på Apple, Google og Amazon kommer de til å vinne hvis man ikke lykkes godt nok med å lage nordiske samarbeidsløsninger. Dette ville også handelsstanden i Norden ha tapt på.
Muligheten for å påvirke
Nå har Vipps gått fra 4,3 millioner i Norge til 12 millioner brukere i Norden. Det er til din fordel, mener Garborg, både du som privatperson og hele handelsstanden vil ha stor nytte av bare én nordisk aktør.
– Vi har et kjempefortrinn ved å være lokale. Jeg mener det er svært viktig å ha én nordisk, sterk aktør som sikrer den høyeste kvaliteten, sikkerheten og enkelheten. I tillegg er vi en aktør det vil være mulig å påvirke i sterk grad når det gjelder utviklingen av de tjenestene og produktene som kommer i markedet. Vi må bli enda flinkere til å skreddersy løsninger til brukerne våre.
– På hvilken måte kan dere skreddersy løsninger, og hva slags fordeler finnes det ved å være lokale?
– Vi kan skreddersy løsninger for brukerne i en helt annen grad enn de internasjonale gigantene og tilføre større grad av verdi for hver enkelt bruker. Spørsmålene vi må stille oss er: Hva er ditt spesifikke behov? Hva trenger du av oss for at du bedre skal lykkes i dine markeder? Det handler om å bli hørt og om at vi faktisk setter på agendaen de temaene som næringslivet i Norden er opptatt av. Det gjelder både næringsliv, myndigheter og deg som sluttbruker.
– Det blir en utfordring hvis du skal vente til alle potetene blir like store, alt skal være helt perfekt og vente til du forstår konsekvensene av alt du gjør hele tiden. Da skjer det ingenting.Det går ikke rett og slett.
Offisielt samarbeid versus privat aktør: Det er bare å gjøre det
Danskene og finnene hadde allerede MobilePay. Nordmenn hadde Vipps. Nå kan altså finner, dansker og nordmenn bruke samme betalingsplattform og enkelt overføre mellom hverandre. I Sverige har du også mulighet til å laste ned og bruke Vipps, i stedet for Swish. Vipps MobilePay har rullet ut løsningene i Norden i rekordfart. Hvorfor har ikke forenklende betalingsløsninger skjedd gjennom det offisielle nordiske samarbeidet? Noe av svaret ligger kanskje i villigheten til å bare sette i gang og la prosessen bli en del av løsningen.
– Hva gjør dere som myndigheter og samarbeidsorgan ikke gjør?
– Noe av det viktigste for oss når vi går ut med produkter og tjenester i markedet, er at vi vurderer når det er godt nok å lansere. Så bare gjør vi det. Det blir en utfordring hvis du skal vente til alle potetene blir like store, alt skal være helt perfekt og vente til du forstår konsekvensene av alt du gjør hele tiden. Da skjer det ingenting. Det går ikke rett og slett. Det er lett å følge resonnementet når vi ser på statusen til for eksempel nordisk e-ID, en løsning som vi har ventet på i syv år. Fellesnordisk e-ID har åpenbare fordeler, men det kan virke som noe vi aldri blir klare til å igangsette. Er det altså risikovilligheten som skiller aktører som Vipps fra offentlige institusjoner? Vipps tok en risiko, fusjonerte og tapte én milliard i fjor. Men det tar Garborg med stor ro.
– Vi kommer til å halvere underskuddet nå på ett år, og vi forventer å gå i null neste år. Det er først og fremst fordi at vi har klart å skalere opp virksomheten med større utviklingskraft enn tidligere. Etter at vi har fusjonert, går ting fortere og blir billigere for oss.
Men det er også en del prat på kammeret i Vipps MobilePay, før dere kaster dere ut i noe?
– Ja, det skal jeg selvsagt si helt ærlig. Det er også diskusjoner internt hos oss på om vi bør perfeksjonere produktet mer før vi tar det ut på markedet. Men vi har stor respons fra publikum når vi lanserer noe, og vi bruker også responsen vi får til å videreutvikle produktet eller tjenesten videre.
– Det viktigste er å definere at noe har et behov, at man ønsker å gjøre noe med det, legge en plan – og så faktisk gjøre det, understreker Garborg.
Veien videre for Vipps MobilePay
Hva nå, hvor går veien videre? Når det endelige målet er å gi Norden de tryggeste, enkleste og mest effektive betalingsløsningene, har dette også et stort potensial for samfunnsøkonomien.
– Vi elsker forenkling i hverdagslivet. Vi har laget en kultur for forenkling, sier Garborg.
– Fremover ønsker vi å være til stede på enda flere netthandelsløsninger. Vi ser blant annet et stort potensial i de nordiske nettbutikkene. Vi kommer også til å lansere tæpping med Vipps, som betyr samme enkle form for betaling på terminal som det Apple Pay har i dag.
Det kommer i løpet av desember i Norge, og i begynnelsen av 2025 håper vi dette vil komme på plass også i Finland og Danmark. Det vil bety at du snart kan betale med Vipps MobilePay i butikk ikke bare i alle områder i Norden, men også i verden. Det er et stort og viktig utviklingssteg.
– Sammenslåingen vil ha veldig positive effekter for næringslivet også. Vi hører hvor mye enkel betaling betyr for eksempel i henvendelsene vi får fra bedrifter i grenseområdene.
Raskere av å bli større
Man skulle kanskje tro at fusjonering vil gjøre en organisasjon mer tungrodd og at det i alle fall i begynnelsen vil være mer kronglete veier til beslutningsprosesser? Det som i stedet har skjedd, er at investeringskapabiliteten til Vipps er blitt større, og hastigheten av utviklingen av produkter og tjenester skjer nå mye raskere, forteller Vipps-sjefen.
– Vi har nå en gjennomføringskraft i organisasjonen som er helt enorm og som har tiltatt veldig i styrke som et resultat av samarbeidet. Jeg synes det er utrolig spennende, og det er klart at det blir vanskeligere for internasjonale aktører å konkurrere mot oss i det nordiske markedet, når vi ligger lengst fremme i verden på det området.
– Hva hadde skjedd hvis vi ikke hadde fusjonert i oktober 2022? Hvor hadde vi vært da, i forhold til hvor vi er nå, spør Garborg og teamet seg ofte.
– Fusjoneringen har betydd enormt mye. Den har betydd mye for hva vi leverer nå, hva vi klarer å produsere og utvikle versus hva vi hadde klart dersom vi stod alene. Når vi skal øke investeringene våre, trenger vi vår nye skala, og vår nye hastighet. For Vipps er samarbeid helt fundamentalt.
– Man går glipp av veldig mange muligheter når man ikke setter seg ned og samarbeider. Sånn sett er det et ekstremt viktig arbeid Foreningen Norden gjør ved å vise frem fordelene og sørge for at folk kommer tettere sammen i vår region. Jeg mener man nettopp må se på fordelene et potensielt samarbeid kan gi i stedet for å starte altfor tidlig med å definere hva som er problemet. Det er en oppfordring til alle som driver med samarbeid i Norden, sier Garborg.