Lise Fjeldstads storartede reise
Uten Foreningen Norden hadde kanskje ikke Lise Fjeldstad blitt skuespiller. I 2019 opptrer hun på foreningens 100-årsgalla.
FOTO: JANNE MØLLER-HANSEN
Det er ikke til å unngå å kjenne Lise Fjeldstad etter de mange rollene hun har spilt på scene, film og TV gjennom flere tiår. Historien om hvordan skuespillerkarrieren hennes fikk sin spede begynnelse, er mindre kjent: Midt i tenårene, som elev på musikklinjen på Hartvig Nissen, ble hun spurt om å være med på et nordisk teaterkurs.
Det var et sommermøte på Hindsgavl slott på Fyn, der den danske Foreningen Norden i mange tiår hadde sin kursgård. Hun ble tildelt rollen som mor Åse i Peer Gynt, nærmest som en tilfeldighet, uten noen som helst teatererfaring.
– Regissøren pekte meg ut, og jeg fikk høre temaet til «Åses død». Til den dag i dag vet jeg fortsatt ikke hvorfor han spurte meg, sier hun.
Se Foreningen Nordens jubileumsgalla
Sommeren på Hindsgavl ble ikke bare et godt minne, men begynnelsen på et langt og nært forhold til både Ibsen-roller og nordisk samarbeid for Lise Fjeldstads del. Som 22-åring, da hun hadde teaterskolepraksis på Det Norske Teatret, spilte Fjeldstad i en stor Peer Gynt-forestilling, som turnerte på de største scenene i Norden.
Dette var på starten av 1960-tallet, før TV-en for alvor ble båret inn i nordiske stuer og nabolandenes TV-kanaler ble bragt inn i hjemmene til folk.
– Det var noe helt annet på den tiden. Nå har vi en felles arena. Unge skuespillere spiller både i Norge, Danmark og Sverige. Markedet er så stort. Det er noe jeg kan misunne dem. Men jeg var også heldig og fikk arbeide på den nordiske arenaen tidlig. Jeg fikk en inngang før grensene egentlig åpnet seg for oss, sier Fjeldstad.
En lengre versjon av dette intervjuet er publisert i Magasinet Norden 1/2019. Magasinet Norden sendes ut til alle Norden-medlemmer fire ganger i året.