Nordens mektigste kleshenger

Den ikoniske kleshengerlogoen er å se på supermodeller som Gigi Hadid og den vanlige fyren som rusler ned Karl Johan. Holzweiler etablerte seg raskt på det nordiske markedet og ser nå mot Asia.

Holzweiler holder til på Lysaker og har nylig åpnet kontorer og showrom i København.

Det nordiske fellesskapet gir seg til kjenne på de fleste samfunnsarenaer, også når det gjelder mote. Franske motemagasiner snakker sjelden om norsk, svensk eller dansk mote, ofte er det kun et begrep som brukes: nordiceller scandinavian fashion. Magasinet Norden møtte Maria Skappel Holzweiler, sjefs-designer i det skandinaviske motehuset med base i Oslo og København. Hun har akkurat kommet tilbake fra moteuken i København. Det er den femte visningen Holzweiler har holdt i den danske hovedstaten.

Gratulerer med overstått visning av kolleksjonen. Hvordan har det gått?

– Det har gått kjempebra, men man tenker ofte på hva man kan gjøre bedre. I denne runden følte vi at hadde gjort så godt vi kunne. Alle har vært så behersket og rolig gjennom hele prosessen. Vi satt igjen etter visningen med en godfølelse alle sammen.

Og det med god grunn, kolleksjonen høstet strålende omtale fra det prestisjefulle magasinet Vogue.

Bli med i Foreningen Norden!

Stor jubel

– Det er fantastisk stas, sier Maria, jeg tror aldri det har vært så stor jubel internt som da vi ble omtalt av Vogue i fjor, det var en milepæl.

Vogue skriver blant annet at kolleksjonen er inspirert av den norske naturen, hva mener de med det?

– Kolleksjonen heter «Our Soil» og er direkte inspirert av det norske landskapet og de menneskene som har bygget opp landet vårt; litt tradisjoner, håndverk, men også fjell, skoger og daler.

Hvordan oversetter man en slik idé til et plagg?

– I denne kolleksjonen tok vi masse inspirasjon fra åker-landskaper, farger i naturen, jordsmonn, vi har virkelig trukket ut disse elementene rent konkret, og man kan da drapere seg frem eller finne silhuetter som passer den følelsen man får når man tenker på temaet.

Hun fortsetter,

– Til sist er det et sammensurium av alles ideer og tanker som skaper det endelige uttrykket. Jeg tror det også er det som gjør Holzweiler ganske unik, det ikke er et one-man-show, vi er et lag og alt vi skaper, skaper vi sammen. Det er aldri «jeg» har gjort, det er alltid «vi».

Ekspanderte til København

Siden oppstarten av merket i 2012 har Holzweiler gjort enorm suksess og troner stadig øverst på motenettstedet Melk & Honnings rangering over mote-Norges mektigste. I 2019 tok de steget ut av Norge og ble offisielt nordiske ved å etablere kontor og showroom i København.

– Da vi ansatte en dansk PR-sjef, var det også naturlig at vi fikk et internasjonalt kontor i København. På den måten ligger vi nærmere Europa og egentlig hele verden.

Bilde fra designerne på runway: Fra venstre: Duy Ngo, Susanne Holzweiler, Andreas Holzweiler og Maria Skappel Holzweiler.

Maria forteller at ekspansjonen var en naturlig overgang.

– Vi har alltid sett på oss selv som et skandinavisk merke og føler oss mer skandinaviske enn norske. Norge er så lite at Sverige og Danmark er nødvendige for å skape et større marked, så det er helt naturlig for oss å se på Skandinavia som vår hjemplass.

Og apropos Skandinavia, hvorfor blir minimalisme ofte assosiert med skandinavisk mote?

– Jeg tror minimalismen som preger skandinavisk mote handler om at vi blir inspirert av det nære, vi er alle sammen inspirert av omgivelsene, det er svaberg, hav, fjell, natur. Det er ren, ren frisk luft. Ikke minst er vi opptatt av kvalitet fremfor dilldall, og kvalitet er ikke bling-bling og chains.

«Skandinavisk mote handler om at vi blir inspirert av det nære», – Maria Skappel Holzweiler

Elefanten i rommet

Klesindustrien har mottatt mye kritikk for industriens forurensning. I likhet med flere motehus har Holzweiler vært opptatt av hvordan de kan redusere svinn og drive en etisk og miljøvennlig produksjon.

– Ønsket vårt var gode produkter som kunne vare lenge, det er bærekraft i seg selv, og i 2016 gikk vi gang med å bytte ut all plastemballasjen med et nedbrytbart og resirkulert materiale. I tillegg har vi passet på at all bomullen er etisk og miljøvennlig produsert.

Sammen med møbeldesigneren Ali Gallefoss skapte Holzweiler kunstinstallasjonen «The Elephant in the Room». Installasjonen består av resirkulerte Holzweiler-skjerf og retter fokus mot svinn i klesindustrien.

– Alle i klesindustrien har masse overskudd av produkter man ikke selger, men det er ingen som snakker om det. Vi ville rette fokus mot det og vise at vi er klar over at vi har waste og at det er noe vi ønsker å redusere.

Hva er visjonene for fremtiden?

– Vi skal erobre verden, holdt jeg på å si, vi har jo alltid satt oss ekstremt hårete mål, og det er drivkraften i firmaet. Vi skal ut, vi har lyst til å erobre det asiatiske markedet, det er vårt neste mål.

Holzweiler

Etter å ha drevet et moteagentur i flere år ønsket søskenparet Andreas og Susanne Holzweiler å starte noe eget. I 2012 omdannet de etternavnet til en merkevare og lanserte en kolleksjon skjerf under varemerket Holzweiler. På knappe åtte år har selskapet hatt enorm vekst og har nå over 50 ansatte og kontorer iOslo og København.

Maria Skappel Holzweiler

Head of Design

Gift med Andreas Holzweiler

Tekst: Sofus Greni

Relaterte artikler

Nyhetsarkiv